Izložba je rezultat sedmog izdanja nacionalnog natječaja za studente diplomskih studija umjetničkih akademija i studija povijesti umjetnosti čiji su ovogodišnji dobitnici Dominik Višnjić, student Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci (mentorica izv.prof.art Celestina Vičević) i Dora Križnik, studentica Filozofskog fakulteta u Rijeci (mentorica dr.sc. Nadežda Elezović).

Dominik Višnjić: Mirluh atmosfere

Izložbom Mirluh atmosfere, Dominik Višnjić četirima instalacijama predstavlja rezultat svog umjetničkog istraživanja u mediju grafike – vlastitu inačicu tehnike kolagrafije. U Spilji, Faldama, Vrtu i Tkanju on holističkim pristupom povezuje tradiciju i identitet s umjetnošću (netoksične) grafike. Inspiriran vlastitim porijeklom i obiteljskom tradicijom tekstilnog rukotvorstva, Višnjić elemente tog manualnog rada inkorporira u svoje umjetničko istraživanje, oživljavajući tradicijske vrednote u novim grafičkim formama kroz različite medije.

Višnjićev rad Spilja prostorna je instalacija u kojoj umjetnost grafike dobiva svojstva ambijentalnosti. Autor gazama i gipsom stvara stijenke spilje koje vješa sa stropa u formi pužnice, dok u njezino središte smješta postament s grafičkom knjigom i posudicom s mirisom. Knjigu čini dvadeset grafika nastalih Višnjiću svojstvenom inačicom tehnike kolagrafije, gdje se matrica izrađuje presavijanjem hammer papira origami tehnikama, što u ovome procesu stoji kao aluzija na tradicionalno izrađivanje nabora na odjeći – takozvano faldanje. Matrica se potom preša, premazuje razvodnjenim celuloznim ljepilom i lanenim uljem te naposljetku otiskuje. Rezultat je motiv koji Višnjić naziva faldana geometrija, odnosno pravilni raster rombova postignut presavijanjem papira kojem prkose organičke forme nastale kao posljedica reakcije (ili ne-reakcije) između lanenog ulja, celuloznog ljepila i vode. Krhkost matrice rezultira njezinim raspadanjem pri svakom sljedećem otiskivanju, zbog čega je svaki otisak s iste njezina jedinstvena i neponovljiva manifestacija. Neponovljivost otiska u ovoj tehnici kontradiktorna je repetitivnoj prirodi grafičkih tehnika, ali podastire Višnjićev koncept u kojem je proces izrade važniji od samoga produkta. U duhu holizma, instalacija Spilja doživljava se još jednim osjetilom – njuhom. Posudica s eteričnim uljima smještena je u središte knjige te okretanjem stranica prostor ispunjava aromama, pružajući posjetitelju intimno, imerzivno i sveobuhvatno iskustvo umjetnosti.

Druga instalacija pod nazivom Falde direktni je omaž obiteljskoj tradiciji faldanja tkanine. Nabiranjem žutice tradicionalnim tehnikama tekstilnog rukotvorstva, Višnjić uspostavlja vezu sa svojim precima, potvrđujući ishodište vlastitog identiteta. Zlatni konac kojim je instalacija izvezena referenca je na ručni rad kao dugotrajan i gotovo automatiziran proces, ali i na liniju života, inače čest motiv u Višnjićevoj umjetnosti. Namijenjena smještanju na zid u prostoriji s minimalnim osvjetljenjem, ova instalacija poziva promatrača da je iskusi ne samo vidom, već i dodirom.

Instalacija pod nazivom Vrt sastoji se od grafika izrađenih autorovom inačicom kolagrafije te prirodnog materijala – zemlje. Grafike, postavljene cijelom visinom zida, simboliziraju Višnjićev rast u umjetničkom i osobnom smislu. Ipak, polazište za rast jest zemlja s biljem smještena na dnu instalacije, čime se autor poziva na obiteljski vrt, odnosno važnost porijekla i identiteta pojedinca u njegovu životnom ostvarenju.

Uz osjetila vida, mirisa i dodira, Višnjić nam omogućava da ovu izložbu doživimo i sluhom. Zvučna instalacija Tkanje nastala je obradom zvukova presavijanja i trganja papira, sveprisutnih kroz čitavi proces izrade radova. Uključivanjem svih ljudskih osjetila u doživljaj i čitanje Spilje, Falda, Vrta i Tkanja, Višnjić nam pruža danas rijetko iskustvo uzemljenosti i bivanja u trenutku – iskustvo bez distrakcija u kojem su sva osjetila zaokupljena te fokusirana na jednu i jedinstvenu stvar: ovu izložbu.

Dora Križnik